Is vraaggestuurd vervoer de toekomst? Studenten zoeken het uit

04 december 2017

Een groep tweedejaars studenten van de opleidingen Commerciële Economie en International Business and Languages van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen gaat in het kader van het project SL!M Nijmegen van start met een onderzoek naar de behoeften van reizigers op het gebied van vraaggestuurd openbaar vervoer in het gebied rond station Nijmegen Heyendaal. Het onderzoek wordt geleid door Debra Trampe en Renee van Os.

 

Wat is SL!M Nijmegen?
Het doel van SL!M Nijmegen is het opdoen van kennis op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). MaaS is een vraaggestuurde manier van reizen waarbij niet aanbieders van vervoermiddelen, maar reizigers bepalen waar en wanneer er behoefte is aan vervoer. Reizigers kunnen vervoer aanvragen via een app, die integraal alle verschillende vormen van mobiliteit aanbiedt. De gehele reis is via de app te plannen, boeken en betalen, ongeacht het vervoermiddel of de aanbieder ervan. De uitdaging is om één ‘flow’ te ontwikkelen, waarbij reizigers niet hoeven te denken aan alle aparte vervoersmogelijkheden. Op deze manier reis je eenvoudig met een deelfiets, deelauto, busvervoer op aanvraag zoals Breng Flex én met het bestaande OV.

SL!M Nijmegen is onderdeel van het grotere SCRIPTS project, waarin het Breng Kenniscentrum samen met o.a. de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Radboud Universiteit, de Technische Universiteit Delft en de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek doet naar het openbaar vervoer van de toekomst. Hier wordt dieper ingegaan op SCRIPTS en MaaS.

 

Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de behoeften van studenten en medewerkers van de HAN, RU en het Radboudumc m.b.t het slimme, multimodale platform SL!M Nijmegen in het gebied station Nijmegen Heyendaal. Het onderzoek vindt plaats in nauwe samenwerking met het Radboudumc.

De studenten zijn druk in de weer met het onderzoek. De resultaten zullen snel volgen op de website.

 

 

Delen:

Facebook Twitter Linkedin Email Pinterest