Onderzoek HAN studenten Breng flex gestart

17 maart 2017

Op 13 februari gaf Daan Stevens van Connexxion / Breng de aftrap van het onderzoek dat 28 studenten van de opleiding Communicatie van de HAN, onder begeleiding van mijzelf gaan uitvoeren naar de eerste ervaringen met de nieuwe vervoersdienst Breng flex, bij zowel reizigers als chauffeurs.

Wat is Breng flex?

Breng is per 11 december gestart met het inzetten van flexibele 8 persoons bussen en elektrische auto’s in de gebieden Arnhem en Nijmegen. Deze voertuigen rijden van halte naar halte, en zijn te boeken via de Breng flex app op je smartphone of via de telefoon. Ze rijden niet, zoals het reguliere OV, op vaste tijden of lijnen, maar volgens een flexibele route die automatisch wordt bepaald op basis van de boekingen die 'real-time' worden gedaan door reizigers. Zie verder: https://www.breng.nl/breng-flex/1411.

Waarom dit onderzoek?

Het onderzoek dat de HAN uitvoert naar Breng flex valt binnen het grotere SCRIPTS-onderzoek waar Kasper Kerkman eerder over geschreven heeft op deze website. Binnen het SCRIPTS project staat het MaaS-concept centraal:  Mobility-as-a-Service. Wat zoveel inhoudt als: flexibele mobiliteit, toegespitst op de (veranderende) behoefte van de reiziger, met ondersteuning van apps, algoritmes en andere intelligente technologieën. ‘Lichtend’ voorbeeld van MaaS in Europa: Uber, wiens app ieder week door bijvoorbeeld 30.000 Londenaren gebruikt wordt. Daar komt nu dus Breng flex bij, in de regio Arnhem-Nijmegen. Conform het MaaS-concept biedt Breng flex een flexibele vervoersdienst via intelligente technologie, met een hoog serviceniveau. 

In de diverse media, waaronder OV magazine en Omroep Gelderland verschenen de afgelopen periode de eerste positieve geluiden. Dit onderzoek beoogt dit beeld te bevestigen, op een betrouwbare en valide manier.

Het onderzoek

Het onderzoek dat de studenten Communicatie gaan uitvoeren bestaat uit 3 onderdelen:

  • Een onderzoek naar de tevredenheid van de huidige Breng flex-gebruikers met de nieuwe vervoersdienst, inclusief communicatieve aspecten.
  • Een onderzoek naar de naamsbekendheid en de aantrekkelijkheid van Breng flex voor de ‘reguliere’ Breng-reiziger.
  • Een onderzoek onder chauffeurs.

Op dit moment zijn de studenten druk met het opstellen van de vragenlijsten voor het onderzoek, die deels in de bus, en deels digitaal (via de e-mail) afgenomen zullen worden. Naar verwachting zijn de eerste resultaten eind juni gereed.

Bronnen

Fritz, C. (2013). Mobility-as-a-Service: Turning transportation into a software industry. Zie: http://venturebeat.com/2014/12/13/mobility-as-a-service-turning-transportation-into-a-software-industry/

Knight, S. (2016). How Uber conquered London. Zie: https://www.theguardian.com/technology/2016/apr/27/how-uber-conquered-london    

 

Delen:

Facebook Twitter Linkedin Email Pinterest